رابطه نامشروع چیست؟ | حکم قضایی رابطه مقعدی با دختر چیست

موضوع کیفری نوشته احمد جمشیدوند7 دقیقه
رابطه نامشروع چیست؟ | حکم قضایی رابطه مقعدی با دختر چیست
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

مجازات رابطه نامشروع برای زن چیست؟ آیا حکم شلاق رابطه نامشروع خریدنی است 

دین اسلام در جهت برطرف نمودن نیاز طبیعی دختر و مرد، نکاح را برای دختر و پسر تعیین کرده است و همچنین خارج از چهارچوب ازدواج هر گونه رابطه نامشروع را برای هر دو طرف حرام کرده است. علاوه بر آن روابط خارج از ازدواج در اکثر مواقع اثرات روحی، روانی و بیماری ‌‌های جسمی و جنسی فراوانی را برای فرد به همراه دارد. در بسیاری از موارد نیز افراد قربانی تعرض جنسی و رابطه مقعدی خواهند شد، در بیشتر مواقع دختران قربانی تعرض جنسی می ‌شوند که صدمات بسیار زیادی را برای آن ‌ها به همراه دارد. در ادامه در این مقاله با ما همراه باشید تا موضوع حکم قضایی رابطه مقعدی با دخترتوضیح دهیم.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

رابطه نامشروع چیست؟

ماده 632 قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع بین زن و مرد را بدین گونه توضیح می‌دهد: " هنگامی که زن و مردی که با یکدیگر رابطه زوجیت ندارند، دست به عمل ناشروعی از قبیل بوسیدن( تقبیل)، هم بستری(مضاجعه) و یا عملی که نفی کننده عفت هر دو طرف باشد بزنند، طبق قانون جمهوری اسلامی به شلاق محکوم خواهند شد. در صورتی که این رابطه نامشروع و با اکراه همراه باشد تنها فرد اکراه کننده تعزیر می ‌شود.

ضمان مهر المثل چیست؟

در صورتی که مرد با زور و بدون رضایت دختری که با وی رابطه زوجیت ندارد، رابطه نامشروع برقرار نماید و موجب ازاله بکارت وی گردد، باید مهریه‌ای که در عرف جامعه آن زمان برای زنان هم شان و هم تراز دختر مشخص می‌گردد، تعیین شده و توسط مرد به وی پرداخت گردد.

با توجه به تبصره 1 ماده 685 قانون مجازات اسلامی، وجود رضایت دختر در برقراری رابطه ‌ای که در نهایت منجر به ازاله بکارت وی گردد، کار او در مقابل قانون بسیار سخت خواهد بود و به عبارتی دختر چوب اعتماد نا به جای خود را خواهد داد. در تبصره 2 ماده 685 قانون مجازات اسلامی، اگر دختر نابالغ و یا مجنون، نسبت به برقراری رابطه با مردی اعلام رضایت کند، رضایت وی به دلیل عدم بلوغ و نیز مجنون بودن وی از نظر قانون حکم عدم رضایت می ‌باشد.

عدم رضایت فرد با اکراه وی متفاوت می ‌باشد. اگر دختری فریب وعده ‌های مرد را بخورد و تن به برقراری رابطه نامشروع دهد، رضایت داشته و این تبصره شامل حال وی نمی‌گردد. تن دادن به رابطه به دلیل اضطرار نیز از دلایل عدم مشمول تبصره فوق الذکر خواهد بود. توجه داشته باشید که تجاوز به عنف مبحثی جدا می باشد که دارای شرایط و حکم قانونی مجزایی خواهد بود.

منظور از تجاوز به عنف چیست؟

عنف در معنی لغوی یعنی خشونت و زور در برابر خواسته، بنابراین تجاوز به عنف به معنای انجام رابطه نامشروع  و نزدیکی جنسی به زن می‌ باشد که زن از انجام این نزدیکی و این کار راضی نیست و مرد با استفاده از قهر و غلبه این رابطه را برقرار می‌ سازد. تجاوز به عنف از از جمله جرم ‌هایی می ‌باشد که از نظر قانون مجازات اسلامی در ردیف جرم‌ های جنایی قرار گرفته است.

مجازات تجاوز به عنف در قانون مجازات اسلامی

بنا بر استناد ماده 82 قانون مجازات اسلامی مجازات متجاوزان به عنف اعدام می ‌باشد، همچنین به موجب نظریه مشورتی در صورتی که دختر برای برقراری رابطه نامشورع و ازاله بکارت رضایت داشته باشد، مهر المثل به وی تعلق نخواهد گرفت، اما ارش بکارت باید به وی پرداخت گردد.

مجازات زنا با دختر باکره چیست؟

در خصوص زنا با دختر باکره مجازات ‌هایی از سوی، قانون مجازات جمهوری اسلامی تعیین شده که این مجازات به شرح زیر می ‌باشد.

  • مجازات دختره باکره در ارتکاب زنا 100  ضربه شلاق می ‌باشد؛ اما مجازات مردی که با دختر باکره رابطه زنا برقرار کرده است، در صورتی که مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و با همسرش رابطه جنسی برقرار کرده و هر زمان هم که بخواهد این امکان فراهم باشد، محصن به حساب می‌ آید و در این صورت فرد سنگسار می ‌شود؛ اما اگر مرد مجرد بوده و با همسر رابطه جنسی برقرار نکرده باشد، به صد ضربه شلاق محکوم می‌گردد.
  • مجازات دختر باکره با مردی که چه همسر داشته و یا نداشته باشد در ارتکاب رابطه نامشروع کم ‌تر از رابطه نامشروع زنا همانند آغوش گرفتن نیز صد ضربه شلاق را به همراه دارد.

تصویر میان صفحه حکم قضایی رابطه مقعدی با دختر

رابطه نامشروع از طریق اغفال دختر باکره

بر اساس تبصره ماده 224 قانون مجازات اسلامی، هر گاه فردی با زنی که راضی به زنا با وی نبوده در حالت بیهوشی، خواب و یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف می ‌باشد. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و ترساندن وی گر چه موجب تسلیم وی شود نیز حکم فوق جاری دارد. موارد زیر در حکم زنای به عنف بوده و مرد اعدام می‌گردد.

  • فریب و اغفال دختر نابالغ
  • ربایش دختر نابالغ
  • تهدید کردن و ترساندن وی
  • اجبار زن
  • زن در حالت بیهوشی
  • زن در حالت مستی
  • زن در حالت خواب

در صورتی که زن در یکی از حالات فوق بوده و مرد سعی در انجام عمل زنا نماید، مجازات اعدام را برای مرد به همراه خواهد داشت.

مجازات رابطه با دختر باکره که راضی به برقراری ارتباط است، چیست؟

چنانچه مرد با دختر باکره اقدام به رابطه نامشروع نماید و همچنین دختر جهت برقراری این رابطه رضایت قلبی داشته باشد، مجازات قانونی برای هر یک از طرفین تعداد مشخصی شلاق خواهد بود. در صورتی که دختر باکره و مرد، کم‌تر از 4 مرتبه مرتکب زنا شده و به آن اعتراف کنند، مجازات هر یک از آن‌ها تعدادی شلاق خواهد بود.

اثبات رابطه نامشروع با دختر باکره

اثبات جرائم منافی عفت امری بسیار دشوار می ‌باشد. راه‌ های اثبات جرم شامل اقرار، شهادت علم قاضی قسامه و سوگند می ‌باشد. در مبحث رابطه نامشروع تعزیری، یک بار اقرار ثابت کننده این جرم است و دیگر نوبت به بررسی دلایل دیگر نمی‌ رسد، در صورتی که قاضی به تشخیص خود اقرار را معتبر نداند و آن را رد نماید؛ اما در خصوص زنا نیاز به چهار بار اقرار می‌ باشد. راه دیگر برای شهادت در مورد زنا، دو شاهد مرد بالغ و عاقل می ‌باشد که این روش اثبات، نیز کاربردی نمی ‌باشد، زیرا رابطه نامشروع اصولا در خفا رخ می‌دهد.( سوگند نیز در رابطه نامشروع جایی ندارد زیرا مخصوص دیه و قصاص می ‌باشد.)

از مهم‌ ترین روش اثبات جرم رابطه نامشروع، عمل قاضی پرونده می ‌باشد که عبارت است از یقین قاضی با توجه به مستندات پرونده و شواهد است. وجود چت خصوصی، فیلم، عکس و همچنین صدای ضبط شده همه می ‌توانند عمل قاضی را تشکیل دهند.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی